JAG KLARADE OSOF T2!!!!

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

För jag har klarat min tenta!!!!!

Jag tror inte ni förstår vilket clusterfuck den här terminen har varit. Sedan första veckan i september har jag pluggat nonstop, tragglat mig igenom långa föreläsningsvideos på 3-4 timmar, nötat tusentals Anki-kort och ätit otaliga mängder bars och apelsiner. Den här kursen som jag har läst, och fortfarande har, heter OSoF och är troligtvis en av de tuffaste kurserna man kan läsa på läkarprogrammet, och därmed också hela universitetet. Kursens målbeskrivning utgår från 650 målpunkter som man ska kunna, och förutom det finns det 250 målpunkter man ska känna till. Tempot är extremt högt med andra ord. Varje vecka har jag suttit och fyllt i åtta-tio målpunkter per dag. Till och med på helgerna har jag suttit och pluggat en hel del, det har varit nödvändigt för att faktiskt vara i fas med kursen. Att vi har läst kursen på distans utan möjlighet till föreläsningar har gjort det betydligt svårare dessutom. I början av terminen hade vi lite gruppmöten och gruppstudier på plats vilket var väldigt kul, men sedan var det ett par i klassen som konstaterats ha COVID och vi fick ställa in. November blev värre där universitetet avrådde helt och hållet från att vara i skolan. 

I två veckors tid har jag spenderat tid på att plugga in allt material inför tentan, den senaste veckan har jag suttit på Biologihuset och pluggat in kapitel efter kapitel och kompletterat med Anki-kort. Vi har suttit minst åtta timmar per dag med att läsa in massiva områden, nöta massa övre extremiteter, lager i olika organ och olika strukturer som utvecklas när ett embryo genomgår organogenes... det har varit riktigt tufft. Men nu är den tiden över. Jag ska vara ärlig, jag trodde inte jag skulle klara det. Jag hade dåligt självförtroende plus att jag visste att jag hade fel på ett antal frågor. Jag sa till och med till de jag umgicks med att det troligtvis blir omtenta, men men, tvärtom blev det. Nu är jag KLAR och nu ligger fokus på nästa del av OSoF som handlar om integrering! Jag är så stolt över mig själv som påbörjade programmet med en omtenta första terminen, en andra omtenta där jag klarade det med minsta marginal... till att klara en redigt svår tenta med GOD marginal! Det här visar att jag har all potential i världen att klara mina tentor om jag så vill, klarar man OSoF kan man klara allt i stort sett. Skulle jag tro. 

Det är helt galet att jag imorgon kan titulera mig som T3:a!!! Det var bokstavligen ett år sedan jag började T1 och nu har jag avklarat två terminer redan. Mina övre kursare skämtade inte när de sa att programmet går fort. Rätt vad det är så står man där med examen i hand... 
Kursen OSoF som jag läst hela T2 kommer fortsätta in på halva T3, första delen som jag avklarat handlar om lexikal kunskap, fokus på andra delen kommer handla om integrering och verkligen förstå hur processerna i kroppen fungerar, inte minst fysiologiskt. Förutom det har vi en histologi-tentamen där vi kollar med hjälp av mikroskop på olika preparat som vi sedan får förklara vad det kan vara. Vi har haft lite amanuenskvällar där vi har fått titta på olika preparat redan, och det har hjälpt väldigt mycket. Jag hade aldrig trott att histologi kunde vara så kul, men jag har blivit motbevisad, det är ganska kul att titta på preparat! Tentan för T3 kommer bli av i slutet av mars. Därefter påbörjas nästa kurs som heter Attack och försvar, den kursen handlar om immunologiska systemet, hur diverse patogener kan påverka kroppen. Den pågår hela terminen ut. 

I höst börjar T4 som kallas för patokursen, den kursen är känd för att vara liksom T2 vara tuff och avancerad. Här läser man om sjukdomar, mediciner och EKG bland annat. Den kursen kräver dessutom att man är klar med alla tidigare kurser innan man får börja på den. Så ah, tuffare lär det nog bli. 

Bring on the spring säger jag bara!

Allmänt | |